صتعت صتعت .

صتعت

منطق نردبان PLC - تایمر

منطق نردبان PLC - تایمر
توسط Sivaranjith 20 مارس 20180899
SHARE0



تایمر یک دستورالعمل PLC است که مدت زمان سپری شده پس از یک رویداد را اندازه گیری می کند. دستورالعمل های تایمر در دو نوع اصلی وجود دارد: تایمرهای تاخیری و تایمرهای تاخیری. دستورالعمل‌های تایمر «روی تأخیر» و «خاموش تاخیر» دارای ورودی‌های واحدی هستند که عملکرد زمان‌بندی‌شده را فعال می‌کنند.



دقت و تکرارپذیری تایمر بسیار بالاست زیرا پردازنده PLC تاخیر ایجاد می کند. یک تایمر شروع به شمارش در فواصل زمانی می کند و تا زمانی ادامه می دهد که مقدار انباشته شده با مقدار از پیش تعیین شده برابر شود. هنگامی که مقدار انباشته شده برابر با زمان از پیش تعیین شده باشد، خروجی انرژی می گیرد. سپس تایمر خروجی را تنظیم می کند.

به طور عمده دو نوع تایمر وجود دارد: تایمر تاخیری، تایمر تاخیری خاموش

 

تایمر تاخیر:
تایمر «روی تأخیر» تنها زمانی خروجی را فعال می‌کند که ورودی برای حداقل زمان فعال باشد.

 

 

زمانی که پله روشن می شود، تایمر شروع به کار می کند.
هنگامی که پله روشن است، تایمر شروع به شمارش می کند تا زمانی که مقدار از پیش تعیین شده با مقدار انباشته برابر شود.
تایمر با روشن شدن پله شروع به شمارش می کند، شمارش مقدار انباشته شده در پله ET در منطق تایمر نشان داده می شود.
مقدار از پیش تعیین شده در جعبه تایمر داده شده است، می توان آن را تغییر داد.
هر زمان که پله روشن باشد، بیت ET شروع به شمارش می کند تا زمانی که شمارش با مقدار از پیش تعیین شده برابر شود.
به عنوان مثال، برای راه اندازی موتور تسمه نقاله، اپراتور باید دکمه "شروع" را به مدت 10 ثانیه فشار داده و نگه دارد، در این مدت آژیر به صدا در می آید و به مردم هشدار می دهد که از تسمه نقاله ای که در شرف راه اندازی است دور شوند. تنها پس از این 10 ثانیه تاخیر استارت، موتور در واقع شروع به کار می کند (و "روشن" می شود):

تایمر تاخیر خاموش:
این دستورالعمل تایمر با نوع تأخیر متفاوت است زیرا عملکرد زمان‌بندی به محض غیرفعال شدن دستورالعمل شروع می‌شود، نه زمانی که فعال می‌شود.

 

 

تایمر تاخیر به طور معمول برای منطق درست کار می کند. هنگامی که پله روشن است، سیستم به همان صورت کار می کند.
اما وقتی پله‌ها false می‌شوند، به این معنی که وقتی پله نادرست است، خروجی فوراً تغییر نمی‌کند.
تایمر شروع به شمارش می کند تا زمانی که مقدار انباشته شده با مقدار از پیش تعیین شده برابر شود.
هنگامی که سوئیچ خاموش می شود، ابزار برای مدتی که در خط ET داده شده است به حالت خود ادامه می دهد. و بعد از تاخیر دستگاه را خاموش کنید.
یک برنامه کاربردی برای تایمر تاخیری، کنترل موتور فن خنک کننده برای یک موتور صنعتی بزرگ است. در این سیستم، PLC به محض اینکه موتور در حال چرخش تشخیص داده شد، یک فن خنک‌کننده الکتریکی را راه‌اندازی می‌کند و آن فن را به مدت دو دقیقه پس از خاموش شدن موتور روشن نگه می‌دارد تا گرمای باقیمانده را دفع کند.

متروی لندن مدیر پایگاه داده Raima را به عنوان یک مؤلفه کلیدی برای کمک به بهبود ظرفیت و قابلیت اطمینان در خط زیرزمینی Piccadilly مستقر کرده است.

محصول رایما حجم اشغال مسیر، وضعیت سیگنال و سایر داده‌های حیاتی را نگه می‌دارد و مدیریت می‌کند که امکان نمایش، بازجویی و کنترل را در زمان واقعی به منظور بهینه‌سازی دید کل شبکه خط در زمان واقعی فراهم می‌کند.

خط Piccadilly یکی از آخرین مسیرهایی است که توسط Transport for London (TfL) ارتقا یافته است که به دنبال افزایش ظرفیت مسافری خط تا 24 درصد برای سال 2014 و همچنین توسعه یک مرکز کنترل جدید در Hammersmith است. این بدان معنی است که قطارها باید بیشتر و با اطمینان بیشتری حرکت کنند، که به نوبه خود فشار بیشتری بر مسیر، سیگنال دهی ریلی و زیرساخت های کنترلی وارد می کند. همه اینها در یک محیط عملیاتی چالش برانگیز با دسترسی محدود به تعمیر و نگهداری و الزامات ایمنی عمومی سختگیرانه انجام می شود.

با نزدیک شدن به سن 30 سالگی بیشتر تجهیزات کنترلی در خط، با جایگزینی حسگرهای الکترومکانیکی و الکترواپتیکی با دستگاه‌های حالت جامد، پیشرفت‌ها به آسانی محقق شد. پیوندهای ارتباطی جدیدی نیز نصب شده است که امکان نظارت و کنترل از راه دور اطلاعات جدول زمانی را فراهم می کند که یکی از نمونه های آن استقرار ایستگاه های پایه دارای برچسب جغرافیایی است.

مدیر پایگاه داده Raima (RDM) رابط نرم افزاری است که جریان داده های پیوسته را که توسط نقاط و سنسورهای موقعیت سیگنال ارسال می شود را به یک پایگاه داده رابطه ای و سلسله مراتبی بهینه شده سازماندهی و ترکیب می کند - به طور همزمان داده ها را بازیابی می کند و اطلاعات مربوطه را به هر دو دستگاه منتقل می کند. و کنترل کننده های انسانی

RDM به عنوان پایگاه داده ذخیره سازی مرکزی برای تمام داده های راه آهن، اشغال مدار مسیر، وضعیت سیگنال و سایر داده های استاتیک استفاده شد. سپس از این داده ها برای ارائه نمایش اطلاعات به تیم های عملیات خط و تعمیر و نگهداری برای نظارت بر مکان قطار، شماره قطار، مقصد و مسیرها استفاده شد. سپس تیم های عملیات و تعمیر و نگهداری توانستند دستورات مختلفی را برای تأثیرگذاری بر مقصد قطار، عملیات جدول زمانی و شماره قطار صادر کنند. این بهبود همچنین برای برآورده کردن گواهینامه سطح یکپارچگی ایمنی ریلی سختگیرانه مورد نیاز بود.

انتخاب مدل پایگاه داده (که می تواند به راحتی توسط مشتری با استفاده از زبان های کاربردی سطح پایین C یا C++ پیکربندی شود) امکان استفاده بسیار کارآمد از حافظه دستگاه و در نتیجه سرعت جستجوی بسیار سریع تر را فراهم می کند و امکان ارتباط تقریباً واقعی وضعیت شبکه را فراهم می کند.

RDM دارای عملکرد MVCC است که به این معنی است که در حالی که اپراتورهای زیرزمینی در حال خواندن داده‌ها هستند، قفل نیست و پایگاه‌های داده زیربنایی همچنان به روز می‌شوند، به این معنی که اپراتورها همیشه آخرین اطلاعات را در دسترس دارند.

با برنامه‌ریزی‌شده ارتقای خط که تا فراتر از سال 2020 ادامه می‌یابد، بسیار مهم است که سیستم‌های کنترل بتوانند با تغییرات و افزایش حجم داده‌هایی که باید مدیریت کنند، کنار بیایند. TfL در طرح تجاری 2011 خود امیدوار است تا سال 2020 ناوگان جدیدی از وسایل حمل و نقل مسافری را با عملکرد موتور بهبودیافته و قابلیت عبور مسافر معرفی کند. سیستم های کنترل قطار باید بتوانند با این افزایش ظرفیت مشتری در آینده کنار بیایند.

نسخه مستقر RDM از قبل برای عملیات چند هسته ای پیکربندی شده است تا بهترین استفاده را از عملکرد ریزپردازنده فعلی و آتی داشته باشد. اگر برای پلتفرم‌های نرم‌افزاری مختلف برای استفاده از داده‌های خط نیاز باشد، RDM با پشتیبانی از درایورهای معمول ODBC، JDBC و ADO.Net و همچنین استاندارد SQL API این امکان را می‌دهد.

اجتناب از توقف قطار اولویت بالایی دارد و تا حدی توسط IEC 61508 (ایمنی عملکردی سیستم‌های مرتبط با ایمنی الکترونیکی الکتریکی/الکترونیکی/قابل برنامه‌ریزی) کنترل می‌شود. مفهوم زیربنایی استاندارد این است که سیستم‌های کنترل الکترونیکی دارای سطوح بالایی از قابلیت اطمینان و افزونگی عملکردی هستند، به همین دلیل است که سیستم RDM امکان بازتاب و تکثیر پایگاه‌های داده به دستگاه‌های دیگر را می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که در صورت بروز مشکل، اطلاعات عملیاتی قطار همیشه در دسترس. نکته کلیدی دیگر قابلیت اطمینان عملکردی، پایداری و دوام تجهیزات یا نرم افزار واقعی است.

نایجل روزیر، مدیر فروش EMEA در Raima، اظهار داشت: «London Underground یک برنامه ویترین واقعی برای Raima است. ما پایگاه‌های داده و سیستم‌های مدیریت داده جاسازی شده را برای همه چیز از ربات‌های خط مونتاژ گرفته تا تلفن‌های همراه و تجهیزات خدمات پرواز در هواپیماهای تجاری عرضه می‌کنیم، اما اغلب این فرصت را نداریم که درباره کارهایی که انجام می‌دهیم صحبت کنیم.

"این برنامه طیف گسترده ای از جنبه های کلیدی نرم افزار ما را نشان می دهد - ارائه یک راه حل پایگاه داده قوی اما منعطف که می تواند بر روی اجزای توزیع شده و وسایل نقلیه میزبانی شود و ذخیره سازی و در دسترس بودن داده های قوی را فراهم می کند، همراه با یک محصول مدیریت منعطف که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ساده کردن وظایف پیچیده پردازش داده و ارائه شفافیت عملکردی قابل اعتماد. همچنین دلیل دیگری بر این است که RDM از سطح مورد نیاز دسترسی بالا برای بخشی از ایمنی IEC 61508 پشتیبانی می کند.

برنامه تایید شده سطح یکپارچگی.”

استقرار مدیر پایگاه داده Raima به عوامل متروی لندن این امکان را داده است که اطمینان داشته باشند که جنبه داده قطارها به موقع حرکت می کنند و طبق استانداردهای ایمنی کنترل می شوند، اکنون به آنها توجه می شود و به آنها اجازه می دهد تلاش خود را بر سایر عناصر ارتقای برنامه ریزی شده متمرکز کنند. آثاری که در نهایت منجر به سیستم کنترل قطار قوی‌تر و بهبود ظرفیت و راحتی مسافران می‌شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۲:۴۷ توسط:شاهان موضوع: نظرات (0)